Een schuine blik op EenVandaag is een welkome afleiding bij het schillen van de aardappels, en als we vroeg zijn opgestaan dan klinkt het nieuwswaardig geleuter tijdens het verorberen van de piepers.
En afgelopen keer, iets na Sinterklaas, viel een halfhete aardappel pardoes uit onze open mond:
Duizenden zakelijke klanten van energieleverancier Vattenfall betaalden mogelijk jarenlang veel te veel. (eenvandaag)
Vattenfall was voorheen NUON, en de oplettende lezertjes weten dat ook Maanziek in het verleden een (aard)appeltje te schillen had met NUON.
Ook particulieren betaalden namelijk jarenlang te veel aan NUON voor hun energierekening.
Wie het niet meer weet, en het is een lang verhaal, met een beknopte inleiding (ahum), maar voor TL;DR dit was het probleem in een notendop.
NUON belastte de kosten voor de netbeheerder LIANDER door en dat ging als volgt. De jaarkosten voor deze dienst werden omgerekend naar dagkosten door het jaarbedrag te delen door 365, om dan vervolgens in een schrikkeljaar doodleuk 366 dagen te tellen, want zoveel dagen hadden we toch in dat jaar. Zo werden de door NUON betaalde jaarkosten van €1.000 (voorbeeld) opeens voor €1.002,74 aan de klant in rekening gebracht. Lekker bijna 3 euro om je zakken mee te vullen.
En zoiets gebeurde, en na onze klacht kregen we keurig (€1,04) gecompenseerd.
Aangezien NUON indertijd iets van 35 miljoen contracten had, grote kans dat NUON 36,4 miljoen onterecht opstreek.
Het wonderlijke bij de zakelijke contracten die EenVandaag belicht is dat het onduidelijk is of de handelswijze van NUON illegaal is, want ze bieden een product aan met de post ‘gecontracteerd vermogen‘ en daar betaalt de zakelijke klant voor en Vattenfall maakt daar een marge van 100% op.
En een marge van 100% is eufemistische vaktaal voor dat de klant niks krijgt behalve de rekening.
Lang leve de marktwerking. Het lijkt wel de laatste extra klant voor een digitale dienst als Netflix, want ook daarop is de marge asymptotisch 100%.
Geen idee of de NUON/Vattenfall of andere energiebedrijven nog misbruik maken van het schrikkeljaar, maar het zou Maanziek niks verbazen, in ieder geval is Maanziek vervolgens jaarlijks overgestapt, want de vaste klant is de pineut. Dat staat vast.
Eens in de vier jaar een afrondingsfoutje in je nadeel, om dat uit te zoeken, daarvoor heeft de gemiddelde Nederlander echt niet meer de energie.
Dat uitzoeken vereist namelijk concentratie en geblader in mappen vol met rekeningen, en dan bliept al lang het smart-telefoontje met een nieuwe belangrijke sociale media melding – en o wat willen ze graag dat je ook je (energie)bedrijf toevoegt als vriend – en zo zijn we al heel snel weer wat minder belangrijks aan het doen.
Duizend gebakken aardappels en hetelucht-bommen!
In wat voor wereld leven we.
Ik stap over subiet over op eerlijke stroom! Mankracht en turf.
Ach en iedereen maar beweren dat de politici en bestuurders niet op zitten te letten.
Wie controleert erg nog het bonnetje bij de kas van de supermarkt?
https://www.telegraaf.nl/financieel/2006236818/consumentenbond-prijs-op-supermarktschap-klopt-vaak-niet