Persoonlijk helpen via de sociale media?

Er is iets raars aan de hand met bedrijven. Verontrustend zelfs. Bedrijven willen namelijk graag van alles van u weten – daarom gebruiken ze de sociale media – en ze verkopen het natuurlijk onder het mom van persoonlijk.

De verzekeringsmaatschappij De Friesland maakt het helemaal bont.

U kunt ons niet e-mailen. We willen u namelijk zo goed, snel en persoonlijk mogelijk helpen.

Deze woorden komen uit de pen van een marketeer of de mond van een lobbyist. Wie weet een partijloze politicus in verkiezingstijd met een niet gemelde bijbaan.

Dat  is natuurlijk een contradictio in terminis van jewelste. Een grote leugen.

Een emailtje is natuurlijk best persoonlijk.

Maar waarom zou je de big tech, de buitenlandse multinationals die de privacy aan hun  laarslappen, minachting toonden voor Europese wetten of gehackt zijn waardoor meer dan 100 miljoen gegevens op straat liggen inschakelen om persoonlijk iemand te helpen.

Dat klinkt alsof je vindt dat de huisarts elk persoonlijk huisbezoekje moet afleggen met een leger aan medewerkers, tien volgtrucks, vier helikopters en 38 drones uitgerust met nieuwste technische snufjes in plaats van een fiets en een dokterstas.

Verplicht shoppen via buitenlandse multinationals als LinkedIn (Microsoft), Twitter, of Whatsapp/Instagram/Facebook is een betreurenswaardige trend in de communicatie tussen Nederlandse bedrijven en burgers.

En dan hanteer je toch echt de Trumpiaanse bulderende tactiek om dat persoonlijk te noemen. De grootste multinationals kijken met je mee mee. Tuurlijk willen die graag (meta)informatie over je gedrag, locatie en sociaal netwerk, zeker als het om contacten en contracten (geld) gaat.

Het is misschien makkelijker en daarmee op korte termijn goedkoper voor bedrijven, want de infrastructuur besteed je min of meer uit, daar heb je dan geen omkijken naar, maar op lange termijn ben je is de maatschappij de sigaar.

De gedachte achter persoonlijk is natuurlijk dat de bedrijven in de apps en contactenlijsten van uw telefoon belanden (net als een vriend), en dat is precies wat ze willen. Dan hebben ze het initiatief in de communicatie, en kunnen ze beter knollen voor citroenen verkopen.

En het is in tegenstrijd met de wet (artikel 3:15d BW) :

Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruik maken van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:

  • gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;

Het gaat echt de verkeerde kant op in de wereld en dat komt niet door het coronavirus.

Rechtstreeks via de sociale media, hoe bedenk je het.

Het wordt tijd om bestuurders van bedrijven persoonlijk aansprakelijk te stellen voor strategische blunders van dit formaat.

Ralph Hamers is de eerste maar zal niet de laatste zijn.

Dat is onze toekomstvoorspelling dit jaar.

 

Eén antwoord op “Persoonlijk helpen via de sociale media?”

  1. Die lui zijn gek bij De Friesland.

    Goed, snel en persoonlijk helpen en dan de geen schriftelijke mogelijkheid bieden anders dan waarvoor met buitenlandse partijen contracten moeten worden aangegaan is natuurlijk alles behalve goed, snel en persoonlijk helpen. En direct al helemaal niet.

    En zelf natuurlijk wel mailen, zonder een e-mailadres kan je geen verzekering afsluiten, maar gebruiken voor de communicatie kan dan weer niet. Dat is toch niet direct. Mafkezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *