Knab mag app voor gebruik bankrekening verplichten, maar …

Al eerder schreven we hier over de KNAB bank die klanten wil verplichten om Google of Apple klant te worden, alvorens ze klant bij de KNAB bank kunnen zijn.

Nu ziet het KiFid daar geen probleem in, meldt Security.nl. Ook de gerenommeerde ICT jurist Arnoud Engelfriet ziet geen probleem.

Op de maan zagen we wel een probleem, en hier bij Maanziek kijken we wat meer van een afstand en zijn we wat kritischer op het doen en laten van de mens, en zeker op het doen en laten van de commerciële mens in georganiseerde vorm: lees bedrijfsleven.

Het probleem dat wij zien is de beschikbaarheid: de bank zegt wel zo simpel download de app maar zo simpel is dat niet voor open source gebruikers. Die hebben wel een smartphone maar geen Google Play Store of een Apple Store. Kortom of ze nu willen of niet, ze kunnen de app niet downloaden.

En zo schreven we eerder: De technologie van de één omarmen is de ander uitsluiten. Daarom zijn er open standaarden en is er open source. Dan behandel je iedereen en alles zo goed mogelijk als gelijke.

Dus als de banken in Nederland zeggen we werken vanwege de veiligheid alleen met Google en Apple, dan denkt Maanziek aan gesloten code van Microsoft en  Zuid-Korea, waar ze vanwege de veiligheid alleen met Microsoft werkten.

Microsoft had toen ook een marktaandeel van in de 90%, en dat hebben Google en Apple nu vast ook op de smartphone markt.

Maar Chromium en Firefox werden uitgesloten, en datzelfde geldt nu voor de kleine spelers – een Nederlandse start-up met een duurzame telefoon en een privacy-veilige OS kan het wel vergeten – die worden belemmerd in hun groei door de de bankensector.

En de concurrent uitsluiten door gesloten code te gebruiken is natuurlijk discriminatie, en dat zou in een level-playing-field op de smartphonemarkt natuurlijk niet mogen, dunkt Maanziek.

De KNAB app werkt niet op een gewone Android smartphone, – Android is een open source operating system voor mobiele apparaten – je moet de variant hebben met extra gesloten Google software.

Nu zijn er nauwelijks telefoons te koop zonder die Google software, omdat Google dit tegenwerkt. Neemt niet weg dat gebruikers zelf wel degelijk de AOSP variant kunnen installeren. Vergelijk wederom met Microsoft, waar bij je, als Linux gebruiker een PC/laptop met Windows moest kopen (want voorgeïnstalleerd is handig voor de gebruiker), maar dan de Windows-licentie kon afwijzen om Linux te installeren, en dan kreeg je een deel van je geld terug.

Wikipedia:

Software packages on Android, which use the APK format, are generally distributed through proprietary application stores like Google Play Store, Samsung Galaxy Store, Huawei AppGallery, Cafe Bazaar, and GetJar, or open source platforms like Aptoide or F-Droid.

Wie dat leest en openheid en transparantie belangrijk vindt,  kiest natuurlijk voor de winkel die iedereen gebruiken kan, en bijvoorbeeld F-Droid, en dan tuig je als Europese bankensector een eigen repository op, net zoals de Guardian Project dat doet, en dan kan elke Android gebruiker daar veilig zijn app downloaden, zoals elke journalist of mensenrechtenorganisatie dat nu doet.

En dat probleem dat de app niet voor iedereen beschikbaar is ziet de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ook, dus de AFM zegt: `Een bank kan een klant niet verplichten tot het kopen van een andere smartphone. `

Maar over die mogelijkheid heeft het KiFid helemaal niet nagedacht (vonnis). Het behandelt slechts de drie punten van de klacht, waarvan de eerste hier relevant is.

  1. verplicht gebruik van de app
    KifiD oordeelt:

Dat houdt in dat de beleidswijziging naar app-only dienstverlening is geoorloofd en dat de bank voor de consument geen uitzondering hoeft te maken door hem het gebruik van de cardreader toe te staan.

Let wel, de eiser wilde geen app gebruiken, hij had blijkbaar wel toegang tot de app, hier bij Maanziek betogen we dat we wel een app willen gebruiken, maar niet kunnen, omdat de bank die niet beschikbaar stelt door principiële open source gebruikers (als Android AOSP) uit te sluiten.

En we willen het nog een keer benadrukken: sommigen in dit land eten helemaal geen vlees, anderen geen varkensvlees, en anderen gebruiken geen propriëtaire software, dat allemaal vanwege hun levensovertuiging.

Verder schrijft KiFid dat `In de Leidraad Wwft en Sw van DNB worden het gebruik van video-identificatie en verificatie, het uitlezen van de chip op het identiteitsdocument, een livenesscheck en het gebruik van een eID-middel als voorbeelden genoemd, en dat houdt in dat bijvoorbeeld technieken als de NFC chip worden gebruikt.

Alleen niet alle telefoons hebben een NFC chip, dan werkt die identificatie helemaal niet, en dat weet de KNAB best, zo lezen we bij de FAQ, en dan vallen we bijna van de maan van verbazing:

Ik heb geen mobiel toestel om mezelf te identificeren, wat nu?

Mocht je niet over een (geschikte) smartphone beschikken, of tegen technische problemen aanlopen, neem dan contact op met onze Service Experts via 020 – 303 1602. We helpen je graag om het identificatieproces succesvol te doorlopen.

Dus volgens de eigen klantenservice/FAQ, is de KNAB bank helemaal geen app-only bank: als je geen smartphone hebt, kan het identificeren ook zonder, gewoon even 020 – 303 1602 bellen.

Krijg nou wat.

Wat een bank. Wat een wereld.

 

 

 

.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *