KNAB bedacht: De massa is iedereen, of toch niet?

U kent die mop van de vreemdeling die iets uitlegt in zijn eigen taal. Hij begint steeds harder te schreeuwen als u verontschuldigend met uw handen zwaait: ikke niet begrijpen.

U kent de mop van de krant die haar edities op de iPad beschikbaar ging stellen, want dat was zo handig voor de gebruiker, en de rest zou wel volgen.

De rest volgde nooit.

Uiteindelijk was Apple, de fabrikant van de iPad de grote winnaar, en misschien in mindere mate ook wel de iPad gebruikers, maar de prijs werd betaald door de abonnees die geen iPad hadden, en natuurlijk werden ook de concurrenten van Apple benadeeld.

De technologie van de één omarmen is de ander uitsluiten. Daarom zijn er open standaarden en is er open source. Dan behandel je iedereen en alles zo goed mogelijk als gelijke.

In domheid staat niemand alleen en in de maatschappij worden de meeste stommiteiten dan ook niet door een enkeling begaan. Gedeelde smart is halve smart zou je dan zeggen, maar dan toch echt alleen voor het individu. Voor de maatschappij is het dubbele smart.

Een ezel stoot zich niet drie keer aan dezelfde steen, maar de KNAB bank ontbeert de slimheid van dit eigenzinnige lastdier, en rijdt als een dom robot-karretje keer op keer halsstarrig tegen dezelfde steen op.

Even achteruit en dan maar weer opnieuw proberen. Want het is de juiste weg, dat hadden de lobbyisten van de Big Tech bedrijven toch met grote overtuiging uitgelegd.

Wat is er aan de hand met die internet bank, het slimme hippe kindje van moedermaatschappij AEGON? Waarom dat nutteloze gehengst tegen die rots.

De KNAB bank heeft zich laten overtuigen om een stukje dienstverlening uit te besteden aan Google en Apple door een app te ontwikkelen die alleen geschikt is voor telefoons van de twee grote technologie bedrijven en die app nu te verplichten voor al haar klanten.

De bank denkt blijkbaar dat met een handige app Apple en Google klanten eerder bij de KNAB gaan bankieren. En met die ingebouwde Google en Apple diensten hoeft de bank minder te doen, en dat is toch wel makkelijk.

Dat er misschien KNAB klanten zijn die geen Google of Apple klant zijn, daar heeft KNAB nog nooit bij stil gestaan.

Verblind door de het geile succes van de sociale media en sufgeluld door de Big Tech lobbyisten kwam de bank tot de conclusie: de massa is iedereen, dus dat gaat lukken. Want iedereen op de wereld is toch Google of Apple klant? Of wil dat bij geboorte zo snel mogelijk worden.

Dus krijgen klanten van de bank een mededeling dat ze zich op korte termijn moeten identificeren met de app, en de app moeten gebruiken om betalingen te doen.

Alleen de massa is niet iedereen.

Je bent wel KNAB klant, maar geen Apple of Google klant. Dus zeg je keurig dat je die app niet kunt gebruiken, want je hebt geen telefoon met een Apple of Google winkel. Dat zei je trouwens een jaar geleden ook al.

En dan volgt de treurige uitsmijter van deze grap. De bank gaat steeds harder schreeuwen!

Kreeg je eerst een mailtje per maand, nu word het een mailtje per week, en dan twee per dag, en steeds met dezelfde boodschap dat je nu toch snel die app op je telefoon moet gaan gebruiken, want anders wordt je `ontklant`

En ze schreeuwen doen ze nu al een jaar lang, zo hard dat ze niet meer kunnen denken. Want een jaar geleden zei je al vriendelijk: ik heb geen Google of Apple winkel op mijn telefoon.

En een app is geen grap, die schreeuw je er heus niet op.

En dus zeg je steeds maar weer. Ik heb wel een telefoon maar daar zit geen Apple of Google winkel op, en dan zegt de bank, dat moet zo zijn, want de card-reader kan niet meer, en een andere oplossing is er ook niet en ze hebben bij de klantenservice nog wel zo hun best gedaan om iets te bedenken, maar er is geen alternatief.

De klantenservice?!?

Tsja KNAB bank, bezint voor ge begint. De massa is niet iedereen.

Een app ontwikkelen voor de telefoons van bedrijf Y en X is leuk, maar wat doe je dan met klanten die een telefoon met systeem A-W gebruiken?

Die vraag ligt toch op tafel VOORDAT je begint!

Gewoon ontkennen, negeren, doorstampen, de klant plat walsen. De oogkleppen van de Big Tech (Big-Tech-blindness) zullen we dat maar noemen op Maanziek.nl.

Of is het de oude vertrouwde nietsontziende bulldozer van het grote geld.

Lieve directie van de KNAB-bank, ga niet schreeuwen tegen de klant, maar neem ontslag, want elke simpele ziel weet toch: de massa is niet iedereen.

Daar hoef je geen knappe kop voor te zijn.

En qua strategische bedrijfsvoering: een stukje van je dienstverlening uitbesteden aan Google of Apple is verleidelijk op korte termijn, maar hoogstwaarschijnlijk schadelijk op lange termijn.

U geeft de Big Tech een vinger in de pap van het betaalverkeer, en dan is het wachten tot ze de hele hand nemen.

Die bedrijven vragen over een jaar of wat een bankvergunning aan en dan weten ze meer over uw klanten dan u. Dus die pakken ze zo af. Want de telefoon met de systemen die u nu zo gretig adviseert aan de klant is niet van de klant of van u, maar wordt beheerd door Apple en Google.

U laat vrijwillig zien hoe het gaat tussen de bank en haar klanten, en Maanziek fluistert het in uw oor, op lange termijn kunnen ze het echt goedkoper dan u. Het bankieren doen ze er desnoods verlieslatend bij. Genoeg geld verdienen ze namelijk met analyseren, tracken en advertenties verkopen.

Met met een telefoon in alle zakken en met een hand in alle pappen stroomt het geld klotsend bij de Big Tech binnen.

Dat laatste snapt misschien niet iedere simpele ziel, maar vanaf de maan zien we dat in onze helikopterblik overtreffende satellietview zonneklaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *