Het bedrog van de Vriendenloterij, 3 maal.

In het kader van digitale list en bedrog door bedrijven, vandaag aandacht voor de Vriendenloterij.

Al ben je wars van elk gokje, toch kan je zomaar geabonneerd worden op mails/spam van die loterij.

Vaak raak je op achter je rug om geabonneerd, als je meedoet aan een supermarktactie. Je weet wel, van die actie-bonnetjes die je bij de kassa krijgt of kan uitknippen in de folder, en dan moet je uiteindelijk een e-mailadres opgeven zodat je per mail een QR of streepjescode kan krijgen die je dan kan laten scannen bij de kassa.

En dan krijg je opeens ook mail/spam van de Vriendenloterij en/of Postcode-loterij, want dat is één pot nat.

Onderdeel van de voordeelactie van de supermarkt is blijkbaar een speciale voordeels-operatie van de Vriendenloterij. Dat bleek een onuitwisbaar klein groen vinkje in de digitale lettertjes.

De spam/mails van de Vriendenloterij bevat dan wel keurig een linkje Uitschrijven, want dat is nu eenmaal wettelijk verplicht. Uitschrijven moet simpel kunnen.

En wat is simpel?

Klikken op een linkje en klaar.

Uitgelegd:

Klikken op het linkje en dan kom je via een lange URL met een lange uniek nummer op een website, en dan verwacht je dat die website zegt: U bent uitgeschreven.

En natuurlijk mag die website niet achter een cookiemuur zitten, en natuurlijk ook niet achter een Javascript-muur, want JavaScripts zijn net zo hard juridische cookies als technische cookies.

Lees deze zin zes keer, en als u hem dan nog niet snapt, u bent niet de enige.

Maar professionals snappen het donders goed, maar willen zo graag vrienden met u zijn, dat ze doen alsof ze er ook niks van snappen.

Want online vrienden stop je vol met cookies zodat ze geen boeh of bah meer kunnen zeggen.

Eenmaal volgevreten, overgeleverd en ingepalmd ben je weerloos. In ruil voor al die cookies kan je trouwe bedrijvenvriend goed kan zien wat jij online allemaal doet.

Dat is digitale vriendschap met een bedrijf, delen wat je online allemaal doet.

Bedrijven willen maar al te graag dat u er niet teveel van snapt, want dat is de oude stofwolk-strategie van het bedrijfsleven. Hoe minder de consument begrijpt, hoe meer er valt te verdienen.

Bedrog 1

De Uitschrijven link zit achter een script/cookiemuur. Bedrog, want dat mag dus niet. De Vriendenloterij besluit gelijk andere domeinen toegang tot je gegevens te geven: polyfill.io, ssl.synovite-scripts.com, gdh.vriendenloterij.nl.

Bedrog 2

Door het klikken op de link wordt je helemaal niet uitgeschreven. je komt op een pagina waar je dingen kan wijzigen. Leuk en aardig, maar dat is dus aanpassen en niet uitschrijven.

Bedrog 3

De mails van de Vriendenloterij hebben dus helemaal geen uitschrijven link.

Hoe erg is dit bedrog? Ach ja, onze Dichter des Vaderlands zou haar schouder er bij ophalen.

Maar het is echt wel opzettelijk bedrog, niet per abuis. Waarom niet gewoon eerlijk en eenvoudig? Is dat zoveel gevraagd?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *