-
De telefoon gaat over -
Hallo -
Vroeger nam je op door je naam te noemen, maar de overdaad aan spam- of fishingtelefoontjes maakt de mens voorzichtig -
Goedemorgen met Anniek van Essent -
Vroeger noemden medewerkers van bedrijven hun volledige naam. Ook bedrijven zijn voorzichtig geworden. Hun (helpdesk)medewerkers worden tegenwoordig soms bedreigd. Het noemen van je volledige naam is dus een risico geworden. Dat ben je traceerbaar op de sociale media. -
Ik ben op zoek naar meneer of mevrouw Maanziek -
Dat ben ik -
Mag ik uw postcode en huisnummer -
Waar belt u voor als ik vragen mag? -
Een service-telefoontje -
Een service-telefoontje? Wat is dat nu weer? -
Om u van dienst te zijn, en verdere kosten te voorkomen, mag ik eerst uw huisnummer en postcode? -
Als u eerst duidelijk maakt waarvoor u belt. -
Dat kan ik u niet zeggen, mag ik eerst uw huisnummer en postcode -
Als u aangeeft waarvoor u belt. -
Dat kan ik u niet zeggen, dan wil ik eerst uw huisnummer en postcode controleren -
Als u aangeeft waarvoor u belt, en trouwens, hoe weet ik dat u van Essent bent -
Als u het niet vertrouwd kun u contact opnemen met de klantenservice -
Waarom zou ik contact opnemen met de klantenservice, ik zou niet weten waarom. -
Mag ik uw huisnummer en postcode -
U belt mij op, wat voor zin het nu mensen op te bellen, en dan niet te kunnen vertellen waarvoor u belt, maar wel vragen te stellen. -
Een stilte valt -
De helpdeskmedewerker doet het menselijke, al gaat ze daarmee wellicht in tegen het protocol van haar werkgever. -
Het gaat om een openstaande rekening. -
Het hoge woord is eruit. -
Voor levering op mijn adres? -
Ja, graag uw postcode en huisnummer -
Essent levert geen stroom of gas op mijn adres, dus waarom zou ik u mijn postcode en huisnummer noemen -
Opnieuw valt er een stilte. -
Een wat langere stilte, die ongemakkelijk wordt -
Het gaat om levering aan een adres in de plaats Maan -
Essent levert geen stroom of gas op mijn adres -
Bedrijven bellen over openstaande rekeningen, maar hun medewerkers kunnen niet eens zien wat de facturen betreffen -
U moet betalen -
Waarvoor? -
Dat kan ik u niet zeggen -
Als u niet op tijd betaalt, komen er kosten bij. -
Dat klinkt ergens als een dreigement, het is toch vreemd dat u zegt dat ik moet betalen, maar dat u niet kunt zeggen waarom ik überhaupt moet betalen. -
Dit probleem werd opgelost, het betrof levering op een ander adres, dan het postadres. Maar dat was voor de medewerker vanwege de privacy-implementatie niet in te zien. -
Een wonderlijk dilemma, de klant en het bedrijf willen weten wie ze aan de lijn hebben, maar om daar achter te komen moet een van de partijen zijn mond voorbij praten: persoonsgegevens noemen die de ander dan kan “bevestigen”. -
Meer bedrijven worstelen met dat probleem, zoals de NS, die abonnementsgeld afschreef voor een spookabonnement op naam van een onbekende, van de bankrekening van een rekeninghouder waarvan volgens de NS alle abonnementen waren stopgezet. Dat leidt tot misverstanden en inefficiënte communicatie