Essent is een vreemd bedrijf, het lijkt geen direct contact met de klant te willen hebben, maar contact via de sociale media te prefereren.
Je kan niet mailen met de klantenservice maar wel via Twitter of Facebook contact maken, bellen of chatten.
Bellen is leuk, maar vaak niet efficiënt, want wachttijden, en soms wordt de verbinding gewoon verbroken. Een bekende tactiek bij callcenters, even de haak oplichten, dan zijn de gerapporteerde wachttijden wat minder lang.
Chatten is ook vervelend. Dan ben je een proefkonijn voor AI?
Wat is er mis met email, beste Essent? Dat gebruiken jullie zelf toch ook al om de klant te bereiken.
Dan ga je dus niet nog extra privé-gegevens van klanten verlangen zoals accounts van Twitter en Facebook, of fingerprints van de klant zijn computer (chat).
Dat is in flagrante strijd met de AVG, dat propageert juist privacy by design en privacy by default. Je wil juist gegevens-minimalisatie.
Twitter en Facebook zijn twee buitenlandse externe commerciële partijen die nauwelijks te vertrouwen zijn, Twitter X heeft een bedenkelijke koers ingeslagen, en Facebook/Whatsapp valt onder Meta dat de hoogste boete 1,2 miljard gekregen heeft, die ooit voor een AVG schending is opgelegd.
Dan denk je toch als bedrijf, hmm, laten we die bedrijven maar links liggen voor klantcontact.
Maar Essent niet, en de stroomaanbieder maakt meer rare sprongen, ze willen namelijk graag een profiel van hun klanten opbouwen, en dat vinden ze belangrijker dan uw privacy.
De AVG zegt Privacy bij Default, dus Essent zegt: “de groeten! We gaan juist By default een profiel van onze klanten opbouwen”, en die klant moet maar via de website zichzelf afmelden (opt-out) als ie überhaupt doorheeft dat het gebeurt , want om expliciete toestemming wordt nergens gevraagd.
De AVG vereist natuurlijk een opt-in in dit geval.
Profilering kan impact hebben op je privacy. Bijvoorbeeld als we op basis van onjuiste of verouderde gegevens verkeerde (interesse-)categorieën aan je hebben gekoppeld. Wil je niet dat we dit doen, dan kun je je hiervoor afmelden via het contactformulier. Zie ook het recht van bezwaar tegen profilering. We sluiten je dan uit van profilering.
Dat is natuurlijk een flagrante schending van de AVG, en het is ook een de verkeerde volgorde, want dat profiel wordt al opgebouwd als je de website bezoekt.
De privacypagina zelf is volgens dezelfde foutieve uitganspunten gemaakt. De privacypagina is namelijk niet goed ontworpen. Wie JavaScript om privacy-, veiligheids- en duurzaamheidsprincipes heeft uitgeschakeld, kan de inhoud niet tot zich nemen.
Essent schendt expres de HTML specificatie met hun website. Als de specificatie zegt:
Authors are encouraged to use declarative alternatives to scripting where possible, as declarative mechanisms are often more maintainable, and many users disable scripting.
For example, instead of using a script to show or hide a section to show more details, the
details
element could be used.
Dan doet Essent natuurlijk het tegenovergestelde, het gebruikt juist wel een script hiervoor. En net als eerder, dat doet het omdat het u wil tracken, en daarvoor is een script eenvoudigweg noodzakelijk.
<button wltrackimpression="accordion-impression" ...
En ja dan de duurzaamheid, efficiënte communicatie dat je de dingen duurzaam wil verpakken.
Essent lijkt het meest op een postvervoerder die standaard een baksteen aan uw pakje toevoegt om zo meer te verdienen aan portokosten. Als een bedrijf dat de klant op extra kosten jaagt om zelf de zakken te vullen.
Een van de redenen om Javascript uit te schakelen is duurzaamheid: energie besparen, denk om de planeet, denk om de carbonfootprint.
Wie de privacypagina van Essent leest zonder JavaScript gebruikt ongeveer 100kB.
Wie Essent leest met alle door Essent aangeboden script verbruikt 1,7MB meer, dat is hetzelfde als een 100gram biefstuk kopen en voor 1,7 kilo moeten betalen en de rest weggooien.
Zo gaat de wereld wel naar de kloten, lijkt Maanziek.nl.
Essent lijkt hip, maar doet het helemaal fout.
Waarom richt iedereen zijn pijlen op Shell? Dat is natuurlijk hip, maar alle hypes leiden af van het wezenlijke.
Essent, neem de AVG, de privacy van de klant en moeder aarde nu een keer serieus en gedraag je fatsoenlijk.