Ook de Rabobank weet niet meer wat, wanneer en hoe

Neem je een product af bij de Rabobank (bij bankmedewerker 1) krijg je een brief waarin aangekondigd wordt dat je privé iets gaat ontvangen, hierna genoemd “de zaak”.

Dat ontvangen van “de zaak” gebeurt niet, dus dan neem je na een tijdje contact op met de Rabobank, en de bankmedewerker 2 vraagt wanneer ik die brief ontvangen heb. Een tijdje geleden, zeg ik, want de brief heb ik niet bij de hand. De bankmedewerker 2 checkt nog van alles, en geeft aan “de zaak” op te sturen.

De volgende dag volgt een e-mail waarin medegedeeld wordt dat “de zaak” niet opgestuurd gaat worden, omdat ik er zakelijk geen recht op zou hebben.

Blijkbaar kan de Rabobank zakelijk en privé niet goed uit elkaar houden. Doet vermoeden dat de Rabobank wel eens de volgende bank kan zijn die een boete krijgt omdat ze witwassen niet zijn tegengegaan. Als je privé en zakelijk niet kan onderscheiden ben je meer dan kleurenblind, en zwart geld is dan natuurlijk gewoon onbestendig en onopvallend grijs.

Enfin, na een tijdje ergeren, vanwege de knulligheid van al het eerdere en vanwege de overbelaste klantenservice met wachttijden tot een half uur, “vanwege corona hebben onze klanten meer vragen en meer zorg nodig”, uiteindelijk na een goede week toch een half uur pauze ingelast om de bank te bellen.

Wachten op medewerker 3. In dat half uur wachten heb ik dan de brief opgezocht waarin staat dat ik “de zaak” ga ontvangen. Die brief blijkt geen hulp te bieden bij het beantwoorden van de eerdere vraag van medewerker 2 van de Rabobank over wanneer ik die brief ontvangen heb. Er staat geen datum op de brief!

De Rabobank stuurt dus brieven waarin ze aankondigen “de zaak” te versturen. Om te achterhalen waarom dat misgegaan is wil de Rabobank de datum van die brief weten, maar op die vraag moet de klant het antwoord schuldig blijven, want de brief is ongedateerd. Behalve dat ze niet weten wat ze zelf doen, zorgen ze ook voor extra verwarring zodat de klant het ook niet meer weet.

Een brief dateren leer je misschien niet op de kleuterschool, maar toch nog wel in het basisonderwijs, ach tegenwoordig misschien ook niet meer, de kinderen leren alleen maar appen en zo. Datum, ehe, is dat van dattum? De leerlingetjes houden zich alleen bezig wat op de tijdslijn verschijnt en dat verwerken kost al teveel tijd om nog aandacht en energie over te houden om verder iets te leren.

Bij de belastingdienst was ik natuurlijk als fraudeur aangemerkt, op het moment ik dat ik geen datum kan noemen van ontvangen brieven waarover ik vragen heb. Gelukkig doet het bedrijfsleven minder moeilijk, die verdienen liever geld aan fraudeurs, dan ze op te sporen.

Vriendelijkheid kan de medewerkers niet worden ontzegt, maar op het bankrekeningnummer kan ook bankmedewerker 3 me niet te vinden, en na wat omwegen, komt de mededeling van bankmedewerker 3  dat bankmedewerker 2 wel degelijk “de zaak” indertijd voor de tweede maal heeft aangevraagd.

Het door mij ontvangen e-mailtje waarin de aanvraag gecanceld wordt, is een raadsel voor bankmedewerker 3. Niemand weet wie het verstuurt heeft en waarom. Gelukkig heeft mijn e-mailprogramma de datum daarvan genoteerd!

Verwarring bij klant en bankmedewerker 3. Blijkbaar overruled een onbekend algoritme van de Rabobank beslissingen van bankmedewerkers, zonder die bankmedewerkers daarvan op de hoogte te stellen.

Op de vraag of het niet handig is dat de Rabobank brieven dateert zeker als ze zelf tijden later willen weten wanneer die brief verstuurd is, reageert de medewerker 3 vol begrip. Staat de datum er niet op? Wat raar.

Dat is wat er bedoeld wordt als Maanziek.nl in dit blog betreurt dat de menselijke maat op de aarde aan het verdwijnen is.

In strijd met een doorgeslagen automatiseringsslag, je moet drie keer klikken voordat je een nummer hebt gevonden, die gegevens zitten achter een cookie-muur omdat bedrijven het belangrijk vinden mijn internetgedrag te delen met anderen, omdat de klant dan een betere ervaring heeft.

Jaja.

War raar dat de klantenservice van de Rabobank slecht bereikbaar is? Zou dat echt komen door corona, zoals het bedrijf zelf zegt?

Jaja.

 

Eén antwoord op “Ook de Rabobank weet niet meer wat, wanneer en hoe”

  1. Uiteindelijk heeft de Rabobank `de zaak` opgestuurd, maar verkeerd geadresseerd. Het is een wonder dat het op de juiste plek is afgeleverd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *