Oh snap! De pers, het nationaal belang en het onbenul. Wat is er mis?
Oh snap! Change a few things up and try submitting again
Waarom is dit een belangrijke mededeling? Waarom moet deze zin elke dag in de krant?
Vraag het een gemiddelde journalist, en hij zal je glazig aankijken, zijn schouders ophalen en weglopen. Of je niet goed wijs bent.
Geen redacteur die dit kan duiden, toch openen zowel de Volkskrant en het Parool dagelijks hun digitale kranten met dit belangrijke nieuws. Of is het fake nieuws!
Waarom vraagt ook Maanziek.nl zich af? Onbenul, onkunde, onbekend met de nieuwe media waarschijnlijk. Technologiereuzen zetten de media vaker op het verkeerde nieuwe been.
We schreven het eerder: De waarheid consumeert de mens nu eenmaal met tegenzin en de leugen slikt ie voor zoete koek. Wat moet je dan als serieuze pers, dan kan je toch niet op tegen de ‘rest’. Zeker niet op internet.
En de pers doet maar wat: een krant alleen op de ipad, dat is vast goed voor de krant en de klant. Sukkels, dat is alleen maar goed voor Apple. Of ze schrijven dat scripts volkomen veilig zijn. Tuurlijk! Kleinigheidje dat ze soms je wachtwoord stelen, of je internetbankieren afluisteren, of malware installeren.
Gelooft u ons niet? Zoek dan zelf maar.
We zoeken in Google of Bing naar Nederlandse pagina’s met de klassiek Nederlandse zinsnede ‘Oh snap! Change a few things up and try submitting again’ en dan krijgen we als top-resultaten pagina’s bij het Parool en de Volkskrant.
Natuurlijk, dat mag geen ijverige nieuwsgaarder ontgaan. Oh snap! Change a few things. Dat moet dagelijkse kost voor de vaste lezer zijn.
Geef toe, als je er de krant mee opent, dan zal het wel belangrijk zijn. Of de vlag de lading dekt, of de kop nog over het artikel gaat, dat beginsel lijkt de pers al langer te hebben losgelaten.
We moeten verkopen! Clickbait rules the world. Emotie über alles.
Hiervan is natuurlijk bij het Parool of de Volkskrant in deze casus geen sprake.
Onkunde. Heren hoofdredacteuren, waarom openen jullie kranten toch met deze vreemde zin. Een of andere handig frameworkje aangeboden door een groot technologiebedrijf. Wie gaat er over de inhoud?
Echt, de letterzetter zou al lang ontslagen zijn in de goede oude tijd.
Zo sluipt fake-nieuws ons leven in. Niet bij Twitter of Facebook, maar gewoon in het Parool en de Volkskrant.
Zelfs Guus Luijters is besmet met het Oh Snap virus. Dat doet pijn. Een man die zo mooi schrijft. Een onzalige gedachte-kronkel die Simon Carmiggelt doet woelen in zijn graf. Doet ons nog meer pijn.
Verander `Oh Snap…` in `Donald Trump is a moron` en je begrijpt opeens hoe makkelijk `fake news` zich kan verspreiden op het internet.
Je ziet niet meer wat er staat, technologiereuzen helpen daarbij, overigens kan je ook stellen dat de Volkskrant zich schuldig maakt aan Black Hat cloaking.