Hoe bont kan het bedrijfsleven het eigenlijk maken voordat ze op de vinger getikt worden. Nou erg bont. Bijna bonter dan Noord-Korea. Maanziek.nl wijst er vaak op dat bedrijven massaal de wet in Nederland overtreden, simpelweg omdat communicatie met het bedrijf via een eenvoudig e-mailadres niet mogelijk is terwijl de wet toch ondubbelzinnig zegt:
Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruik maken van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:
a
zijn identiteit en adres van vestiging;
b
gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;
Een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie, met inbegrip van zijn elektronische postadres , met andere woorden het moet dus mogelijk zijn voor een eenvoudige consument te communiceren met zijn leverancier op een andere manier dan via 0900 nummers, en wat kan een elektronisch postadres anders zijn dan een e-mailadres.
Nu zullen bedrijven moord en brand roepen en dat mailen niet kan, want SPAM, SPAM en SPAM, maar blijkbaar is dat SPAM helemaal geen probleem als ze met de klant willen communiceren. Je krijgt een factuur niet eens meer per e-mail, alleen de aankondiging dat je de factuur kunt downloaden op hun website. Je zou toch verwachten dat bedrijven een factuur sturen voor de geleverde diensten, en het is toch zeer wonderlijk dat je tegenwoordig de factuur ten burele van het bedrijf maar moet komen afhalen.
En gezien de wisselende banksaldi van de ING, is de factuur die je ziet op zo’n website van het bedrijf wel de juiste? Als je geen afschriften meer krijgt, kan zo’n bank best met terugwerkende kracht iets van je saldo afknabbelen. Bewijzen valt er niets, want alle stukken zijn in hand van het bedrijf, en toegestuurd hebben ze nooit iets. Dat is iets van de vorige eeuw. Verantwoording afleggen, bah.
Ach waar maak je je druk om als alles virtueel is. Alles komt goed, want het heeft een modieus kleurtje, je kan het `liken` en er is een app voor je nieuwe telefoon.
Online.nl zet dus gewoon `Contact per e-mail` op de website en als je daar op klikt, dien je 3x in te loggen en vijf drop-down velden aan te klikken om dan de melding te zien. `Vragen over deze onderwerpen kunnen we alleen telefonisch beantwoorden.` met een 0900 nummer. Wat dat voor contact per e-mail is weet Maanziek.nl niet. Dat weet niemand. Online.nl ook niet.
Het wordt tijd dat Online.nl offline gaat. Zeggen dat een klant kan e-mailen, maar ondertussen lekker puh. Vroeger kon je zaken alleen schriftelijk afhandelen, soms in drievoud, maar nooit mondeling. Nu is het anders om, en het is niet geloofwaardig dat onderwerpen alleen telefonisch beantwoord kunnen worden, vooral niet omdat ze telefonisch in het algemeen niet beantwoord worden. Je wordt telefonisch met een kluitje in het riet gestuurd, en je bent op een gegeven moment gewoon blij het telefoongesprek te kunnen beëindigen, niet omdat de vragen zijn beantwoord, maar omdat de zon onder gaat, de maag begint te knorren, of je tureluurs bent geworden van al het gedraal en gezwam, omdat ze de tijd niet hebben iets goed uit te zoeken.
De klant met lege handen maar met volle mond laten staan dat is wat bedrijven willen, en economisch gezien is dat voor bedrijven ook het voordeligst. Maar de wet is er niet voor de bedrijven, die is er juist om de burger te beschermen en de bedrijven te verplichten.
In de gevangenis met Online.nl wegens misleiding en overtreding van de wet roept Maanziek.nl, het is wat zwaar, maar wat anders. De eigenaren of managers van Online.nl voor straf papiertjes laten prikken? Of alle onzin-tweets en blogs laten opruimen op internet. Ook best.