Om goed te zijn, moet je bekend zijn

Het blijft een wat wonderlijke wedstrijd, de Beste Website Van Het Jaar, wonderlijk omdat de beste website in de ogen van Maanziek vaak ondergemiddeld leek.

Ooit was Postbank.nl de website van het jaar, een bankensite die toch wel bekritiseerd is vanwege matige veiligheidseisen, maar ook een site die bijvoorbeeld op Linux niet goed werkte. Zo gaf ooit een helpdeskmedewerker van de Postbank aan een Linux gebruiker het advies om telefonisch over te boeken in plaats van over het internet. Wat nou goeie site: Niet eens te gebruiken! Volgens de medewerker waren sommige onderdelen geïmplementeerd door aan Microsoft gerelateerde technieken, en ja dan werkte het niet op andere platforms. Wel op Apple, maar dat is voor Microsoft de show-concurrent, die in het duurdere segment zit.

Nu ja, waarom zou je een site die niet overal werkt – en je moet echt moeite doen om een site niet cross-platform te maken, dus wel te gebruiken met Firefox op Windows, maar niet met Firefox op Linux – verkiezen tot de beste site?

Dan houdt de maker zich niet aan de regeltjes van het internet, dan is ie tamelijk `dirty en sneaky` bezig, maar belangrijker houdt de maker zich ook niet aan de uitgangspunten van het internet: Communicatie tussen mensen op een toegankelijke manier en niet discrimineren op geslacht, uiterlijk, godsdienst of huidskleur, o sorry communicatie tussen computers en niet discrimineren op merk, device, platform of browser en geen rare technische fratsen waarvoor je patenten moet kopen voordat ze toegankelijk zijn.

Binck.nl van de Binckbank is ook zo’n vroegere Website van het Jaar winnaar die claimde alleen maar goed te werken in Microsoft Explorer. Tsja van dat soort verkiezingen lust de industrie natuurlijk nog wel eentje. Maar waarom wordt zo’n site die lekker goed kan discrimineren nu de Beste Website van het Jaar?

Een blik op de selectieprocedure leert veel. In de methodiek van selectie gaat het helemaal niet om kwaliteit, het gaat om de Bekendste Website van het Jaar. Als je niet in de top honderd van bekendste websites zit doe je niet mee.

En wie stelt die Top 100 lijst op? Stichting Internet Reclame of te wel STIR.

De Beste is de Bekendste. Of de Bekendste is de Beste. Dat is de wat reclame en marketing dienen te bereiken. Het zelfde product duurder verkopen, en dan betogen dat het in het belang van de afnemer is. Een soort creatieve oplichterij, die overigens vaak met veel humor en met open vizier wordt gebracht. Wij van WC-eend…. Zo is Apple erg geliefd te zijn, terwijl ze toch iets wat 1 euro kost voor 5 weten te slijten. Dat lukte de DSB met koopsompolissen niet eens.

De Stichting Internet Reclame heeft dat open vizier niet en waakt er voor met volledige naam genoemd te worden, STIR klinkt onbestendig, en ja een Reclame Stichting die websites op de pijnbank legt als een soort Consumentenbond, dat gelooft zelfs Tante Toos niet.

Nee, de Website van Het Jaar verkiezing is gewoon een reclame-uiting om een bekend merk bekender te maken.

Met kwaliteit heeft het niets te maken. De meeste stemmen tellen. Waarom wordt kwaliteit toch steeds verward met kwantiteit?

De Beste Website van het Jaar verkiezing is een aanfluiting, het moet zijn Ons-Kent-Ons-Steekt-Een-Veer-In-De-Reet-Van-Ons-verkiezing. Dan dekt de vlag de lading.

Eén antwoord op “Om goed te zijn, moet je bekend zijn”

  1. Wat grappig dat jullie daar net over schrijven. In de nieuwsbrief van Tele2 staat prominent: Tele2 nieuwsbrief: stem op ons, speciaal voor u 30 euro korting en de nieuwste toestellen!

    Dus als ik op Tele2 stem voor de Beste website van het jaar krijg ik 30 euro korting.

    Het lijken wel verkiezingen georganiseerd door Kadhafi, al betaalde die beter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.