De schone slaapster, en ander advertorials van de Volkskrant

De Volkskrant besteedt af en toe aandacht aan nieuwe ontwikkelingen op het internet. Dat gebeurt vaak met weinig technische diepgang en meer dan eens krijgt de lezer het gevoel een door Microsoft gesponsorde bijdrage onder ogen te hebben, een zogenaamde advertorial. De aanleiding van de artikelen van de Volkskrant lijkt vaak een nieuw product van Microsoft dat binnenkort verschijnt.

In het artikelSchone slaapster scheelt internetter uren surfen” (17 oktober) is het onderwerp een afstudeerproject van een HBO’er over de RSS-technologie uit september opgehangen aan de introductie van Microsoft Explorer 7 (20 oktober). De Volkskrant verbaast zich erover dat een mooie techniek als de RSS-feed zo weinig navolging krijgt.

Wellicht komt dat doordat de Volkskrant verzuimt met enige diepgang dergelijk onderwerpen aan te snijden. Wie bij de behandeling van browsers de meest innovatieve browser Opera stelselmatig overslaat, mag zichzelf niet serieus nemen en misleidt zijn lezers.

In een eerder artikel genaamd “De kruimelzuigers van internet vergeten niks” wordt de privacy van de internetgebruiker besproken. En die privacy valt uiteraard vies tegen. Alles wordt op het internet vastgelegd en je bent slechts anoniem door de grote aantallen. Heel vreemd is dit niet; wil je informatie van punt a naar punt b krijgen, dan heb je adresinformatie nodig, en al is die informatie (ip-adres) een op het eerste gezicht weinigzeggend nummer, de nummers zijn wel uniek en zowel geografische informatie als informatie van de serviceprovider kan er van afgeleid worden.

Gebruikers zijn niet met naam en toenaam bekend bij de zoekmachines. Wel met hun ip-adres (internet protocol), een uniek nummer waarmee een computer op het wereldwijde netwerk wordt gelokaliseerd. De meeste internetters krijgen iedere keer dat ze inloggen op het netwerk een nieuw ip-adres toegewezen van hun provider.” schrijft de Volkskrant.

Geen vast adres voor de meeste internetters? Dat is waar voor internetters die nog inbellen met een modem, maar hoeveel procent is dat nog, geachte Volkskrant? ADSL en kabel internetters hebben een vast ip-adres. Wie of een hotmail of gmail adres heeft (of wat voor internetdienst van Google of MS dan ook) kan ervan uitgaan dat Google en Microsoft wel degelijk het ip-adres kan koppelen aan adresgegevens. Zeker een paar miljoen Nederlanders schat ik. Dat is zo simpel als twee plus twee vier is.

De Volkskrant vindt dat browsers niet goed in te stellen zijn om privacy te waarborgen. Cookies zijn moeilijk te verwijderen. De Volkskrant slaat wederom de plank mis. Opera biedt alle mogelijkheden die de Volkskrant mist en zelfs meer. Per domein kan je cookies toe staan of juist niet, je hoeft ze dus niet eens te verwijderen. Dus wel voor de bank, de email en de krant en niet voor alle andere sites. Daarnaast kan Opera alleen nieuwe cookies weggooien en de oude bewaren, wederom af te stemmen op domeinen naar keuze. Een handige optie, want veel sites functioneren anders niet. Daarnaast kan je in Opera per domein javascript, java en plugins als flash activeren. Wederom een zeer nuttige veiligheidsoptie! Bij malafide sites zijn juist de javascripts gevaarlijk. Surf rustig rond met javascript disabled, het kan nauwelijks kwaad, pure html doet niets. Het is maar hoe je de mensen inlicht, geachte Volkskrant.

Terug naar het RSS onderzoek. RSS wordt weinig gebruikt, want: ‘je moet elke feed apart aanklikken om de berichten te zien. Zo heeft het weinig nut. Je moet de berichten uit al je abonnementen in een keer kunnen zien.’ Dat gebeurt bij Opera, overzicht komt vanzelf binnen, vergelijkbaar als bijvoorbeeld een email. Vind je Google Reader handig, RSS-feeds in Opera werken min of meer hetzelfde. Google’s werkwijze van Gmail komt overeen met op de wijze waarop Opera emails archiveert.

Tenslotte poneert De Volkskrant de stelling dat Explorer nog altijd een marktaandeel heeft van 80 procent en voor een doorbraak zou kunnen zorgen. De stelling van Maanziek.nl luidt: De internetgebruikers kunnen voor een doorbraak zorgen door Opera, Safari of Firefox te gebruiken en het marktaandeel van Explorer te verkleinen. Dat kon gister, kan vandaag, dat kan nu. Indien de concurrentie sterker was geweest, had Microsoft nooit vijf jaar gewacht met het uitbrengen van een nieuwe browser, de meest wezenlijke computertoepassing ooit.

Resumerend blijkt dat de onderwerpen en issues die de Volkskrant behandelt, opgehangen worden aan produkten van Microsoft, de analyse van de problemen oppervlakkig is, en de wensen die de Volkskrant keer op keer uitspreekt, steeds al gerealiseerd blijken. In beide concrete gevallen biedt Opera de features heeft die de Volkskrant zegt te missen.

Innovatie wordt afgeremd door monopolisten. Dat leert ons de economische theorie. Interessant om dat toe te passen op de nieuwe economie en dominante bedrijven als Microsoft en Google. In een advertorial is kritische diepgang uiteraard niet gewenst.

De website van de Volkskrant is de laatste jaren sterk verbeterd. De krant snapt dat je het nieuws op zoveel mogelijk manieren beschikbaar moet stellen aan de gebruiker. Ook de RSS-technologie heeft de krant omarmd. De krant biedt zelfs de killer-applicatie van RSS, een feed op zelfgekozen steekwoord. Wie zich daarop abonneert krijgt alleen berichten uit mei. Standaard is het steekword Bush. Inderdaad over Bush is geen nieuws te melden de laatste 4 maanden.

Wie slaapt er nu eigenlijk? Wie strooit zand in de ogen van haar lezers?

Waar is de tijd van Jan Blokker?

Waar is de tijd dat De Volkskrant nieuws bracht? Thans beschrijft ze de achterkant van advertenties met trivia over lifestyle en tips om geld uit te geven.

We weten, we slaan door, maar we moeten wat. We zijn al Maanziek, maar hebben nog niet alle hoop verloren. We zijn nog steeds geabonneerd op de Volkskrant, de vis moet ergens in verpakt en ergernis doet opstaan.

Nee, Kees Fens schrijft en schrijft zoals wij in onze dromen nog niet kunnen schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *