Het spierballenvertoon van Donald Trump lijkt op korte termijn zijn vruchten af te werpen. Dat is niet zo opmerkelijk. Alleen rijst de vraag: wat is de opbrengst op langere termijn?
Klein voorbeeld.
Stel je een stevige bullebak voor staand naast zijn buurman, een klein iel mannetje. De zoon van de bullebak heeft de vuilnisbak net omgestoten. Dan brast de bullebak: “Hé klein mannetje, ga jij eens even snel de stoep vegen? Het is zo’n rommel. Anders krijg je een klap voor je kanis.”
Natuurlijk veegt het kleine mannetje dan de stoep.
Wat moet hij anders?
Maar de bullebak heeft het respect verloren, niet alleen bij zijn buurman, maar bij alle kleine mannetjes in de straat. En ook bij alle andere mensen in de straat.
En later als de bullebak zelf een keer hulp nodig heeft, dan kan hij het vergeten.
Noblesse Oblige.
Dat was vroeger.
Dat gaat niet langer op in het tijdperk van de beïnvloeding en de sociale media. Want op de sociale media een vriend of volgeling zijn van Trump/de macht is belangrijker dan goed kijken hoe de macht wezenlijk en respectvol wordt uitgeoefend.
De telefoon vol met sociale media app’s is geen bezit van de gebruiker, maar het bezit van de app-maker. Die bepaalt wat er gebeurt. Het algoritme bepaalt keer op keer wat de gebruiker te lezen krijgt.
Trump is een reactie op de beschaving.
Trump is de anti-beschaving. En de sociale media door de BigTech is het instrument van deze duivel.