Een beetje spieken naar al wat plaatsvindt en dat vervolgens zonder gene toe-eigenen.
Om gezichten te herkennen veel plaatjes van gezichten verzamelen, verwerken en ordenen. Heel veel, je hebt een onstilbare honger als beginnende kunstmatige intelligentie.
Het brein van een jong kind mag een spons zijn, de prille AI overtreft die absorptiebehoefte met gemak.
Om vervolgens gezichten te genereren heb je dus je héél véél plaatjes van gezichten opgegeten en vervolgens laat je een soort kansberekening los welke pixels welke kleur moeten hebben om tot een herkenbaar gezicht te komen.
Oh wat fijn, al die selfies op de sociale media. Vooral omdat de verstrekker er bruikbare context bij heeft gegeven. Hoe oud ie is, welk werk hij heeft, opleidingsniveau, politieke voorkeur, taalgebruik. Zie alle vrienden in zijn netwerk bubbel.
Zou het een samenzwering zijn? Het promoten van jezelf door de algoritmes? Dat platformen selfies winstgevend maken door er meer advertenties bij te schotelen, om zo de eigen honger naar bruikbare data te stillen.
Je zou er bijna een complotdenker van worden.
Voor tekst geldt hetzelfde: veel boeken en artikelen van niveau eten en dan een kansberekening loslaten op welk woord (token) passender is om achter het vorige woord te zetten.
Van wezenlijke inhoud heeft de AI geen verstand.
Dat blijkt later in deze blogpost.
Oh wat fijn dat Google (gratis) heel veel boeken heeft gescand voor bibliotheken. Wat een nobele daad van Google!
Dat is een Kunstmatige Intelligentie in het kort. In ’t kort. En we geven de kritische lezer gelijk, ook wat kort door de bocht.
Maar het is eten, eten en eten, heel veel kennis tot je nemen, dat is de basis van de training. En dan kan je uitspugen wat je allemaal gegeten hebt.
Dus als je maar genoeg eet, wordt je als AI steeds beter. Net als voor voetballers is trainen is belangrijk voor algoritmes. Je kan altijd meer eten.
Door AI gegenereerde foto zien er fantastisch uit. Zeker als je niet te zeer op de details let. Je moet je ogen een beetje dichtknijpen, en en dat vage beeld komt zeker overeen met een echt beeld. Maar zoom je er op in, kijk je naar de details, dan klopt er vaak iets niet.
Het lijkt meer dan het is.
Je ziet dan wel geen verschil meer (van een afstandje/ in een snelle scan), maar je moet je eigenlijk afvragen: maakt de AI wel iets wezenlijks?
Is het niet gewoon namaak? Is het niet herkauwen van input en dat dan uitspugen als iets origineels.
Influencers nawauwelen, dat is het eigenlijk.
Wat levert dat eigenlijk op? Nou ja, een virtuele influencer die niet van een echte influencer te onderscheiden is.En aangezien influencer al geen wezenlijke inhoud aanbieden, is die namaak nep natuurlijk prima op de markt te brengen. En goedkoper.
Content die je kan pushen tegen verwaarloosbare kosten. Nog meer geld verdienen dus. Waar het over gaat weet niemand (geen bullshit jobs, maar bullshits posts), maar dat maakt niet uit, want influencers zijn reuze populair.
Rondpompen van informatie. Steeds meer. Daar leidt de generatieve AI toe.
Kwaliteit is allang ingeruild voor kwantiteit. Want kwaliteit kost tijd, emotie is sneller dan de ratio. Liever swipen dan denken. Als je niet binnen een seconde reageert krijg je aftrek.
Ja het ziet er meestal gelikt uit. Influencers komen goed uit hun woorden, en ze hebben ongetwijfeld de zogenaamde X-factor, maar de vraag blijft: is het essentieel? Of is het de grootste bullshitjob van allemaal?
Wij hier bij Maanziek denken van wel. De grootste bullshitjob van allemaal. Maar als je er van kan leven, waarom dan niet?
De influencer is een übermensch. Spelend met hun volgers, want de volgers zijn de üntermenschen. Die hebben de üntermensch nodig, het is toch een beetje een ouderwetse meester/slaaf relatie.
Kijk mij, de meester; het gras is snel groener op je beeldscherm van de onzekere volgers.
Maar influencer worden is een verleidelijke droom voor adolescenten. Gesponsord jezelf zijn, leuk en hip en vooral niet te serieus doen, en dan op je zestiende meer verdienen dan je onderwijzer of vader, welke puber wil dat nu niet?
Geen wonder dat het internet en de algoritmes verleiden want zelfs je eigen gezicht wordt mooier op je beeldscherm. De insta- en snapchat filters doen hun werk beter dan het spiegeltje van Sneeuwwitje.
Influencers ruilen feiten voor verzinsels, ratio voor emotie, en verwarren waarheid met een mening. Allemaal voor de verkoop, de leugen is nu eenmaal makkelijker aan de man te brengen dan de waarheid. Als je liegt heb je altijd je eigen gelijk.
Ja, de post van een influencer is een advertentie/infomercial, gericht op de doelgroep. En als advertenties gericht op kinderen verboden zijn, dan is het niet alleen schadelijk maar ook illegaal..
Kunnen we wezenlijk iets nieuws en waardevols verwachten van AI? Vrede of een oplossing voor het klimaatprobleem?
Vrede op aard zou niet zo moeilijk moeten zijn. Gewoon stoppen met schieten en bommen gooien. Niet vechten maar een boek lezen.
Iets nieuws verzinnen is teveel gevraagd, maar de AI is erg goed in schaken.
Patroonherkenning, zoals MRI’s scannen, en medische op kanker of zoiets. Dat zullen ze na een goede training echt wel beter kunnen dan de mens. Sneller en goedkoper.
En foto’s, muziek, video, en geluid maken. Of nabootsen. Ja natuurlijk, nabootsen kan best, en als je muziek maar genoeg pusht met je algoritme wordt het wel een hit. Wat viraal gaat regelt het algoritme misschien ook wel.
Bommen gooien zonder scrupules, dat kan de AI natuurlijk ook goed. Geen PTSS meer voor de soldaten. Wat een winst.
Maar goed, zoals elke vrouw weet, echte liefde van de man gaat door de maag, dus gaan we hier op Manziek (wat een stomme woordgrap in een weinig woke zin, maar dat is meta-humor, of niet Johan Derksen) eens kijken hoe de AI smaakt.
Dus aan een lokaal AI’tje gevraagd hoe we erwtensoep moeten maken.
Voor de technici: stablelm2 op een Raspberry Pi 5
Stable LM 2 is a state-of-the-art 1.6B parameter language model trained on multilingual data in English, Spanish, German, Italian, French, Portuguese, and Dutch.
https://huggingface.co/stabilityai/stablelm-2-1_6b
Koken met de AI
Lees mee en huiver:
- KOOK MEE MET STABLE LM2 !
- Hoe maak ik erwtensoep
- Hier is een makkelijke recept voor een heerlijke erwtensoep met voldoende variatie aan smaak en texturen.
- Ingrediënten:
– 1,5 liter water
– 400 ml vochtarme karnemelk
– 2 el meel (bio is fijn)
– 1 el margarine of 1 eetlepel butter (optioneel voor een vegetarische variant)
– 3 el knoflookolie (optioneel)
– 2 el sojasaus (ongeveer 6 gehakte knofluiten)
– 1 el gehydrateerde bouillonbloem
– 500 ml zure room (ongeveerd 1,5 l)
– 1/2 liter tomatenpuree (ongeveerd 550 gram)
– 1 banaan (geperst), in stukken
– Eventuele toevoegingen zoals kruiden of koriander - Voorwaarden:
1. Zorg ervoor dat alle ingrediënten klaar zijn voor ondertekening voordat je begint met koken.
2..
3. Voeg eerst de bouillonbloem en het gehydrateerde voedingsmiddelenextract toe aan het water, zodat ze goed oplossen.
4. Voeg daarna in ijsblieuwe stappen alle andere ingrediënten toe, gemengd met de bouillon en voedselzakjes.
5. Zet de pot op medium-high toestemming en laat ongeveer 20-30 minuten suDDen. De soep zal er fijn uitzien en smaken.
6. Voeg na verloop van tijd eventuele toevoegingen aan de soep toe, waaronder koriander of een kleine handvol knoflook (optie). - Eetklaar in 15 minuten! Probeer om onverwerkte eieren te voorkomen en voldoende voedselzakjes te gebruiken voor een snelle soepbereiding.
- Bewaar raadpleeg de speciale instructies op de verpakking van elk ingrediënt voor aanbevelingen over hoeveelheid en kwaliteit. De gewenste smaaksamenstelling van deze soep is echte kruiden, knofluiten, knoflok, tomaten, en zure room (in de vorm van een pochees). Als je de
voorgestelde hoeveelheid niet kunt bereiden, kun je de gewenste ingrediënten naar behoefte toevoegen voor een personal touch. Probeer ook om te variëren met verschillende soorten knoflook en kruiden om er een smaak te bereiken die precies bij jou past!
Tsja, wie krijgt hier trek van. Het lijkt wel op een recept, de vorm is wel goed, maar het is geen recept. De verhoudingen zijn zoek, ingrediënten slaan nergens op.
Hier en daar een spelfout zien we door de vingers.
Maar erwtensoep zonder erwten?
En vochtarme karnemelk? Wat zou dat in godsnaam zijn?
en 500ml zure room (ongeveerd 1.5L) is toch ook tamelijk cryptisch. Meer een orakel in Bijbelse dubbelzinnigheid dan klare taal. De wereld is geschapen in zeven dagen, en dat is niet in strijd met de wetenschap of de evolutie. Want de Bijbel gaat over geloof.
1 banaan (geperst), in stukken. Spuitkaas heb je ook en die verkoopt de supermarkt per blok.
En inderdaad de AI wauwelt influencers na in dit recept.
- (bio is fijn)
- (optioneel voor een vegetarische variant)
- (voor een personal touch)
- (Probeer ook om te variëren met verschillende soorten knoflook en kruiden om er een smaak te bereiken die precies bij jou past!)
Er zit een waarschuwing in om geen onbewerkte eieren te gebruiken, (salmonella), en dat is lovenswaardig, maar ja de AI was dan weer vergeten dat er helemaal geen eieren in het recept zitten.
Kortom de AI brouwt wel iets dat op een recept lijkt, maar dat het niet is. Wel de vorm niet de inhoud. En dat is precies wat influencers ook doen. Het is vulling zonder essentie.
Aan nutteloosheid gaat de wereld ten onder.
Het mag niet te vreten zijn, (disclaimer Maanziek heeft het niet bereid), de Raspberry Pi 5 spuugt dit recept er vrij snel uit. Wat dat betreft valt het niet tegen.
Natuurlijk STABLE LM2 is een generiek taalmodel. niet gericht op koken of recepten of überhaupt iets culinairs. Er zijn ongetwijfeld modellen die wel iets zinnigs kunnen genereren.
Er zijn zeker modellen die grammaticaal goed Nederlands schrijven. Die een vraag kunnen omzetten in een antwoord.
Maar maakt dat uit? Heel internet is toch al een soort echoput, waarin je als appeltaart wilt bakken wel 100.000 recepten kan vinden. Allemaal over appeltaart en allemaal min of meer gekopieerd en gejat.
De machien gaat sneller dan de mens. Voor de optimist winst, maar voor de dystopist een highway to hell.
Voor de gek influencen
Dat klinkt misschien onzinnig, maar de halve supermarkt ligt vol met producten waarop glutenvrij vermeld staat, en dat verkoop je duurder dan zonder die boodschap, terwijl het sinds mensenheugenis nooit gluten heeft bevat. Zo simpel influence je tieners voor de gek, en klop je het geld/krediet uit hun zakken.
Dat gaat dus nog makkelijker worden.