De KPN en de aflopende SMS opbrengsten

Het zijn krokodillentranen die de KPN toont als het zich beklaagt over de teruglopende opbrengsten van het SMS verkeer.

Hypocriet geklaag, omdat je jaren lang de zakken gevuld hebt door veel te veel geld te vragen voor iets wat nauwelijks iets kost.

Zo’n tien jaar lang heeft het (mogelijk) telecomkartel in de EU kunstmatig de prijzen van het SMS verkeer in stand gehouden en concurrentie en vernieuwing op elektronische communicatie in de weg gestaan.

Sinds eind jaren negentig, toen de eerste dataverbindingen voor mobiele telefoons, I-mode, wappen e.d. werden geïntroduceerd, is er een zwijgende afpsraak gemaakt om SMS per dataverbinding niet in te voeren. In Europa althans, in Japan kon het wel. En er werd volop gebruik van gemaakt.

Dat de mobiele internetdiensten indertijd geen doorslaggevend succes zijn geworden (dat gebeurde pas met de Iphone), komt doordat de zgn’ killer` applicatie doelbewust buiten de deur werd gehouden. Een killer applicatie is de toepassing die de doorbraak van een technologie bij het grote publiek bewerkstelligd.

Wie nog een mobieltje van enkel jaren oud heeft, kan zelf eenvoudig de instellingen voor SMS verkeer opzoeken en zien dat er twee keuzes waren, SMS via GSM of SMS via het datanetwerk.

SMS via het datanetwerk is tamelijk kosteloos, een SMS valt in het niet bij welke internetpagina dan ook, 100 sms’s passen met gemak in een klein plaatje. Nooit afgevraagd waarom een email versturen veel goedkoper is dan het versturen van een SMS. Dat kan niemand economisch verklaren, m.a.w. een dominante marktaandeel, afspraken en een sluwe marketingstrategie moeten daaraan ten grondslag liggen.

Waarom heeft geen enkele Europese mobiele telecomaanbieder in de afgelopen jaren, een dienst aangeboden met gratis SMS via het datanetwerk. (In Japan kon dat wel, zoals eerder gezegd) Dat kan alleen maar zijn vanwege stilzwijgende of geheime afspraken: de SMS is de afgelopen jaren de cash-cow van de telecombedrijven geweest, en de tarieven hebben zich bij de verschillende aanbieders verdacht vaak in dezelfde richting bewogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.