Wie een beetje privacy-veilig e-mailt weet dat hij remote content (waaronder tracking pixels) niet moet tonen in de weergave van zijn berichten.
Waarom niet?
Omdat spammers dan weten dat je de mail gezien hebt, dat je e-mailacount actief is.
Omdat de eigenaar van de remote-content precies kan zien wanneer je de mail leest, en de beschikking krijgt over allerlei privacy gevoelige gegevens (ip-adres/user-agent).
Remote content toestaan is hetzelfde als op een onbekende link klikken. Niet doen zegt iedereen. Dus staan we geen remote content toe.
Remote content plaatsen is gelijk aan het plaatsen van cookies zonder toestemming, als er een unieke ID aan vast hangt. Not done, en tegen de wet.
Maar natuurlijk een natte droom voor alle marketeers, want die zien de privacy van gebruikers als handel en het tracken van internetgebruikers als een grondrecht.
PostNL stuurt de ontvanger van een pakketje natuurlijk een berichtje, met daarin de adresgegevens, waar het opgehaald kan worden, en ook een twaalf letterige code.
Maar PostNL stopt er geen QR-code in, en juist die QR-code wil de dame en heer en het/hen/hun/ander van het afhaalpunt nu net graag hebben. Een QR code scannen gaat veel sneller dan de code overtypen. En minder kans op fouten.
Maar PostNL is niet geïnteresseerd in de privacy van hun klanten of de efficiency van hun onderaannemers. Het wel en wee van de afhaalpunten, die lousy 50 cent per pakje, zal de marketeers van PostNL worst wezen: PostNL is geïnteresseerd in tracken.
De QR code wordt alleen getoond als je remote content toestaat/download, of je kan op een link in het bericht klikken, als je een werkende internet verbinding in de winkel hebt, maar dan zit de QR code nog achter een verhoogde cookiemuur, want Javascript muur.
Ach ja, het is maar wat je wil PostNL, maar sympathie verdien je er niet mee, en in strijd met de wet is het ook, want
De AVG zegt” Privacy by design, privacy by default.
En wat doet het Nederlandse bedrijfsleven: Tracking by design, tracking by default.
Bij elke internet-request, gaan er (persoons)gegevens over het net, dat moet je minimaliseren.
Stuur die QR code gewoon mee in de e-mail naar de klant.
Echt, privacy en efficiency inruilen voor tracking en marketing is erg sneu en zielig.
En er zitten verschillende trackers in de mail van PostNL
En dan godverdomme ook nog de QR-code downloaden van een onduidelijke third-party server cl.exct.net over een onbeveiligde verbinding.
PostNL je wordt bedankt.
Tijd om een een klacht in te dienen bij de toezichthouders.